"Please take a tablespoon of the Tazkirah antibiotics per day"

"Please take a tablespoon of the Tazkirah antibiotics per day" ^_~ !!!

Tuesday 21 June 2011

Bomoh..Oh Bomoh..!

Salamullahi'laykum...

new story, new entry..hehe

Berjalan-jalan hari ni di sekitar Ipoh. Then saya rehat sebentar dkt sebuah park. Memerhatikan manusia yg sentiasa kesana kemari sibuk dgn urusan masing2. Memang benar manusia punya tanggugjwb yg penting utk diselesaikan. Sedang saya berehat2 , datanglah seorg M.cik duduk di bangku dibelakang saya. Then M.cik tersebut keluarkan handphone dr poket seluarnya n start calling somebody. Saya pun just buat xtahu je le,,hehe

Tapi saya jadi nk tahu bila TERRRRdengar perbualan M.cik tersebut dgn org yg di call nye. Perbualannya berbunyi begini " Assalamualaikum kak, sy hrp kak xsibuk le, sy ni bukn ap, ad masalah skit tntg anak saya, dia tu dah 2tahun kahwin tp xdpt2 anak, saya egt nk htr dia berubat dgn akak le,,boleh ke...bla..bla....bla..mengurut skali ye?..pengeras nye brp kak? Klu dtg malam pun boleh je..nk limau? ha,nnt saya bwk....bla3..."

Lillahita'ala bukan nk jd buzy body sibuk nk tahu hal org tapi saya jd tertanya2 knp m.cik tu berhubung dgn 'akak'? Bila difikirkan saya khuatir orang yg dihubunginya ialah bomoh. Bila diperhatikan butir2 perbualan m.cik tu dgn 'akak' tersebut mmg xsyak lg 'akak' tersebut mmg seorg bomoh (moden gler bomoh pkai hphone..hehehe) . Boleh saya nak bersangka baik dgn m.cik tu, mungkin anaknya sudah habis ikhtiar, tp saya fikir 2 tahun tu bukanlah tmpoh yg lama jika nk dibandingkan dgn pasangan2 lain yg hmpir 7 ke 8 thun belum Allah S.W.T kurniakan zuriat, tetapi masih lg bersabar dan akhirnya Alhamdulillah ada rezeki. Dan banyak lg kisah2 pasangan lain yg boleh dijadikan contoh.

Ya, saya akui walaupun saya belum berkahwin ttp saya agk terkilan apabila m.cik tersebut berhubung dgn bomoh. Dan saya yakin biasanya jika bomoh tersebut meminta utk mbuat 'rawatan' di mlm hari, siap dgn pengeras dan mcm2 lg bahan2 yg perlu dibawa, kebiasaannya bermain dgn 'makhluk halus'. Itu yg paling bahaya dan sah2 sudah syirik pd Allah S.W.T.

Na'udzubillahimin dzaalik~

Jika hendak dibandingkan dgn kesabaran Nabi Zakaria a.s yang Allah uji hampir seratus tahun tidak dikurniakan zuriat tetapi apa yang baginda dan isteri lakukan? Sentiasa berdoa. menangis memanjatkan doa dan harapan kpd Allah S.W.T. Akhirnya apabila usia baginda menginjak 90 tahun barulah Allah S.W.T kurniakan seorg putera yg soleh iaitu Nabi Yahya a.s.

Memanglah jika hendak dibandingkan kita dgn para2 Nabi, siapalah kita betul? tetapi bukankah kita digalakkan mencontohi kesabaran baginda a.s.. Dengan berdoa, berusaha dan bertawakkal segalanya mungkin terjadi atas keizinan Allah S.W.T.

Bukannya dengan meminta pada makhluk Allah. Berjumpa dgn Bomoh2, Tok Dukun dsb. Tambah lagi kalau yg meminta pertolongan dr makhluk halus. Boleh mendatangkan syirik yg nyata. Na'udzubillah~

Lg pun sudah banyak kisah2 bomoh2 palsu dinyatakan di dada akhbar, mereka hanya mahukan keuntungan. Dan juga isu2 bomoh2 lelaki yang hanya mengambil kesempatan keatas wanita2 yg mahu berubat dsb. Tidak boleh disalahkan 100% kerana ada juga bomoh2 yg dipercayai, yg tidak menggunakan makhluk halus, tidak mengambil kesempatan, menggunakan herba2 terpilih, menggunakan ayat2 suci Al-Quran utk merawat pesakit dsb yg tidak bertentangan dengan hukum syarak. Yang ini diharuskan kerana mungkin sesetengah kaedah perubatan moden tidak berkesan.

Walau apakan yg berlaku, kita jangan sekali2 mem'belakangkan' Allah S.W.T dalam kehidupan seharian. Segala ujian yg diberi haruslah ditangani dgn sabar, doa dan tawakkal kpdNya dan inagtlah kita hanyalah hambaNya yg sgt2 kerdil dan tiada kuasa. Jalankan tanggungjawab kita seperti biasa sebagai hambaNya.

يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم فإن تنازعتم في شيء فردوه إلى الله والرسول إن كنتم تؤمنون بالله واليوم الآخر ذلك خير وأحسن تأويلا (النساء: 59


Wallau'alam~شامية مصطفى

No comments:

Post a Comment